Diller

Başvuruların değerlendirilmesi/Evaluation of applications

BAŞVURULARIN DEĞERLENDİRİLMESİ

(1) Başvurusu Enstitü tarafından onaylanan adaylar, Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlıkları/Program Koordinatörlüklerine bildirilir.

(2) Anabilim/Anasanat Dalı Başkanlıkları/Program Koordinatörlükleri, davet onayı veren öğretim üyelerinin de bulunduğu komisyon yardımıyla başvuruları değerlendirir.

(3) Adayların başvuruları, bu yönergedeki koşullar ve Anabilim/Anasanat Dalı/Program Kurulları tarafından adaya başvurudan önce ilan edilmiş şartlar dikkate alınarak değerlendirilir.

(4) Lisansüstü programlara başvurusu kabul edilen uluslararası adaylar için bilim sınavları (yazılı ve/veya mülakat) Anabilim/Anasanat Dalı/Program Kurulu kararı ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile yapılabilir. Bu sınavlar ilgili Anabilim/Anasanat Dalı/Programının önerisi doğrultusunda, sesli ve görüntülü iletişim araçları yoluyla kayıt altına alınmak şartıyla uzaktan yapılabilir.

(5) Özel yetenek isteyen programlar için ilgili Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı/Program görüşü ve Enstitü Yönetim Kurulu kararları ile ek koşullar da değerlendirmede esas alınabilir.

(6) Adayların başvuru dosyaları aşağıda belirtilen şekilde sonuçlandırılır;

  • Kabul: Tüm başvuru koşullarını sağlayan adaylar içinden, Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı/Programı tarafından yapılan değerlendirme sonucunda başarılı bulunan ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanan adaylar programa doğrudan kabul edilir.
  • Bilimsel Hazırlık Programına Kabul: Tüm başvuru koşullarını sağlayan adaylar içinden, mezun oldukları lisans programı dışında bir lisansüstü programa kabul edilen öğrenciler akademik eksiklerini gidermek ve başvurdukları programa uyum sağlamak amacı ile bilimsel hazırlık programına kabul edilebilir. Bu kapsamda kabul edilen adaylar “Bilimsel Hazırlık” programında önerilen dersleri alırlar.
  • Türkçe Hazırlık Programına Kabul: Başvuru koşulları içerisinde yer alan B2 Türkçe Dil Sertifikası eksik olan adaylar (Yükseköğretim Kurulu tarafından hükümetler arası veya kültürlerarası anlaşmalar çerçevesinde yerleştirilen adaylar dâhil) “Türkçe Hazırlık Programına” koşullu kabul edilebilir. Bu kapsamda kabul edilen adaylar en geç iki dönem sonunda Fırat Üniversitesi TÖMER sınavından veya Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen diğer sınavlardan B2 Türkçe Dil Sertifikası almak zorundadır.
  • Koşullu Kabul: Başvuru koşulları içerisinde yer alan ALES belgesi eksik olan adaylar (Yükseköğretim Kurulu tarafından hükümetle arası veya kültürler arası anlaşmalar çerçevesinde yerleştirilen adaylar dâhil) ilgili Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı/Programının önerisi ve yönetim kurulu kararı ile lisansüstü programlara “koşullu” olarak kabul edilebilir. Bu adaylar öğrenim ücretini ödeyerek lisansüstü programlardan en fazla iki ders alabilirler ancak ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile ders sayısı arttırılabilir.
  • Ret: Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı/Programı tarafından yapılan değerlendirme sonucunda uygun bulunmayan adaylar programa kabul edilmez.

(7) Lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla uluslararası öğrenci kabul şartları, ilgili programı yürüten Enstitü Anabilim/Anasanat Dalı/Programının görüşü ve ilgili Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir. Yatay geçiş yoluyla uluslararası öğrenci kabulünde Fırat Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin hükümleri uygulanır. Bu hükümler ikili anlaşmalar çerçevesinde devlet bursu ile başvuru yapan öğrenciler için de geçerlidir.

Başvuru Sonuçlarının Bildirilmesi ve Kesin Kayıt

(1) Başvuru sonuçları, belirtilen tarihte BOS’da açıklanır.

(2) Lisansüstü programlara kabul edilen adaylara ilgili Enstitü Müdürlüğü tarafından BOS aracılığı ile onay mesajı gönderilerek kayda gelip gelmeyeceklerini beyan etmeleri istenir. Kayda geleceğini beyan eden adaylara vize alabilmeleri için resmi kabul mektubu gönderilir. 

(3) Kesin kayıtlar, ilan edilen tarihlerde ilgili Enstitü Müdürlüklerinde şahsen yapılır.

(4) Kesin kayıt hakkı kazanan öğrencilerden istenilen belgeler şunlardır:

  • Yüksek lisans programlarına başvurularda; lisans diploması ile lisans transkriptinin Türk dış temsilcilikleri tarafından veya noterden onaylı örneği ve Türk dış temsilcilikleri tarafından veya noterden onaylı Türkçe tercümesi,
  • Doktora programlarına başvurularda; lisans ve yüksek lisans diploması ile lisans ve yüksek lisans transkriptinin Türk dış temsilcilikleri tarafından veya noterden onaylı örneği ve Türk dış temsilcilikleri tarafından veya noterden onaylı Türkçe tercümesi,
  • Pasaport fotokopisi
  • Bir adet fotoğraf (son altı ay içinde çekilmiş),
  • Öğrenim ile ilgili ücretlerin ödendiğine dair belge,
  • Eğer varsa, Türkçe yeterlilik belgesi,
  • Öğrenim Meşruhatlı Vize veya Emniyet Genel Müdürlüğü’nün belirlediği ilkeler çerçevesinde öğrenim vizesi istenmeyecek uluslararası öğrenci statüsünde olduğuna dair belge,
  • YÖK’ten alınmış lisans/yüksek lisans diploma denklik belgesi,
  • Mezun olduğu okula ait YÖK tanınırlık belgesi,
  • İkili anlaşmalar çerçevesinde devlet bursu ile gelen öğrenciler için ücretlerinin kayıt döneminde ödeneceğine dair belge,
  • Uygulamalı sağlık alanları için Diploma Denklik Belgesi,
  • Doktora programına kayıt yaptıracak öğrenciler için Yabancı Dil Yeterliliğini gösteren belge,
  • ALES, GRE veya GMAT sonuç belgesinin aslı, (Eğer ilanda ALES şartı varsa bu belge istenecektir.)
  • Kayıt sırasında kayıt için istenen belgelerin eksiksiz olarak sunulması zorunludur.

(5) Kesin kayıt hakkı kazanan ve eksik belge nedeni ile kendilerine süre tanınan öğrenciler; eksik belgelerini kendilerine verilen süre içerisinde tamamlamadıkları takdirde, kesin kayıtları yapılmış olsa dahi kayıtları silinir.

(6) Kesin kayıt hakkı kazanan öğrencilerin kayıt sırasında sahte ya da yanlış belge sunduklarının anlaşılması halinde, kesin kayıtları yapılmış olsa dahi kayıtları silinir.

(7) Uluslararası lisansüstü öğrenciler her dönem başında, üniversitenin ilgili birim(ler)i tarafından yürütülecek eğitim-öğretime adaptasyon çalışmalarına katılmakla yükümlüdür.

EVALUATION OF APPLICATIONS
 
(1) Candidates whose applications are approved by the Graduate School are notified to the Departments / Departments of Art / Program Coordinators.
 
(2) The Departments / Departments of Arts / Departments / Program Coordinators evaluate the applications with the help of the commission, which includes the faculty members who approved the invitation.
 
(3) The applications of the candidates are evaluated by considering the conditions in this directive and the conditions announced by the Department / Department / Program Committees before the application to the candidate.
 
(4) For international candidates whose applications to graduate programs are accepted, science exams (written and/or interview) can be made with the decision of the Department/Major/Program Board and the approval of the Graduate School Administrative Board. These exams can be held remotely, provided that they are recorded through audio and video communication tools, in line with the recommendation of the relevant Department / Department / Program.
 
(5) For the programs that require special talent, the opinion of the related Institute of the Department / Department of Art / Program and the decisions of the Institute Administrative Board and additional conditions can be taken as a basis in the evaluation.
 
(6) The application files of the candidates are finalized as follows;
 
  • Admission: Among the candidates who meet all the application requirements, candidates who are found successful as a result of the evaluation made by the Institute Department / Department / Program and approved by the Institute Administrative Board are directly accepted to the program.
  • Admission to the Scientific Preparation Program: Among the candidates who meet all the application requirements, students who are accepted to a graduate program other than the undergraduate program they graduated from can be accepted to the scientific preparation program in order to make up for their academic deficiencies and to adapt to the program they have applied for. Candidates accepted within this scope take the courses recommended in the "Scientific Preparation" program.
  • Admission to the Turkish Preparatory Program: Candidates with missing B2 Turkish Language Certificate (including those placed by the Council of Higher Education within the framework of intergovernmental or intercultural agreements) can be admitted to the "Turkish Preparatory Program" conditionally. Candidates accepted within this scope must obtain a B2 Turkish Language Certificate from the Fırat University TÖMER exam or other exams accepted by the Institute Administrative Board at the end of two semesters at the latest.
  • Conditional Admission: Candidates (including candidates placed by the Higher Education Council within the framework of intergovernmental or intercultural agreements) who do not have the ALES document included in the application conditions, can be admitted to the graduate programs on a "conditional basis" with the recommendation of the relevant Institute Department / Major Art / Program and the decision of the board of directors. . These candidates can take a maximum of two courses from the graduate programs by paying the tuition fee, but the number of courses can be increased with the decision of the relevant institute board of directors.
  • Rejection: Candidates who are not found suitable as a result of the evaluation made by the Institute Department / Department / Program will not be accepted to the program.
(7) The conditions for international student admission through lateral transfer to graduate programs are determined by the opinion of the Graduate School/Major Art Branch/Program that conducts the relevant program and the decision of the relevant Graduate School Administrative Board. The provisions of the Fırat University Postgraduate Education and Examination Regulations are applied in the admission of international students through lateral transfer. These provisions also apply to students who apply with state scholarships within the framework of bilateral agreements.
 
Notification of Application Results and Final Registration
 
(1) The application results are announced in the BOS on the specified date.
 
(2) Candidates accepted to graduate programs are requested to declare whether they will be registered or not by sending a confirmation message via BOS by the relevant Institute Directorate. Candidates who declare that they will be registered will be sent an official acceptance letter in order to obtain a visa.
 
(3) Final registrations are made in person at the relevant Institute Directorates on the announced dates.
 
(4) The documents required from the students who have the right to final registration are as follows:
 
For applications to graduate programs;
  • A copy of the undergraduate diploma and the undergraduate transcript approved by the Turkish foreign representatives or notary public, and their Turkish translation approved by the Turkish foreign representatives or notary public,
  • In applications to doctoral programs; A copy of the undergraduate and graduate diplomas, undergraduate and graduate transcripts approved by the Turkish foreign representative offices or notarized, and their Turkish translation approved by the Turkish foreign representatives or notary public,
  • Photocopy of the passaport
  • One photograph (taken within the last six months),
  • Document showing that tuition fees have been paid,
  • Turkish proficiency certificate, if any,
  • Education Annotated Visa or a document showing that you are an international student who will not be required to have a student visa within the framework of the principles set by the General Directorate of Security,
  • Bachelor/Master diploma equivalency certificate from YÖK,
  • YÖK recognition certificate of the school he/she graduated from,
  • For students who come with state scholarships within the framework of bilateral agreements, a document stating that their fees will be paid during the registration period,
  • Diploma Equivalency Certificate for applied health fields,
  • Document showing Foreign Language Proficiency for students who will enroll in the doctoral program,
  • Original of ALES, GRE or GMAT result document, (If there is ALES condition in the advertisement, this document will be requested.)
  • It is obligatory to submit the documents required for registration in full at the time of registration.
(5) Students who have the right to final registration and are given time due to missing documents; If they do not complete the missing documents within the time given to them, their registration will be deleted even if the final registration has been made.
 
(6) If it is understood that the students who are entitled to final registration have submitted false or false documents during registration, their registration will be deleted even if their final registration has been made.
 
(7) At the beginning of each semester, international graduate students are obliged to participate in the adaptation studies to be carried out by the relevant unit(s) of the university.

 

Türkçe